Cele mai sănătoase 10 alimente

"Dieta antiîmbătrânire" - Elyane Lebre

Ai luat decizia să mănânci mai sănătos, dar de unde începi, mai exact? Care este baza? Care sunt cele 10 alimente care nu trebuie să-ți lipsească din cămară?

Nutriționistul american Jonny  Bowden a realizat o listă top 10 alimente sănătoase pe care oamenii ar trebui să le consume zilnic, dar nu o fac din diferite motive. Unul dintre acestea ar fi faptul că anumite produse, unele cu denumiri exotice, nu sunt comercializate în magazine.Un reporter al „The New York Times” l-a rugat pe Dr. Jonny Bowden – autorul celebrei cărți „Cele mai sănătoase 150 de alimente de pe glob” – să prezinte o listă actualizată a mâncărurilor favorite care sunt ușor de găsit în supermarketuri. Mai jos lista, și câteva informații despre compoziția și proprietățile acestor alimente.

Top 10 alimente sănătoase

1) Sfecla roșie. Este o legumă foarte bogată în acid folic și pigmenți roșii naturali, cunoscuți ca adversari redutabili în lupta cu cancerul. Se consumă în stare crudă (în salate), coaptă sau fiartă (în amestec cu  hrean). Originară din zona mediteraneană, sfecla roșie are un nivel caloric de 40 cal|100g. Este ușor digerabilă, are un conținut  bogat în vitaminele A, B, C şi PP, potasiu, fier, calciu, proteine, hidraţi de carbon, zaharuri, glutamină. Este deosebit de eficientă în viroze, hipertensiune, anemii, imunitate scăzută, nevroze, demineralizare, tuberculoză, cancer. Reglează și funcțiile hepatice. Din cauza nivelului ridicat de zaharuri si glutamina, este contraindicată în diabet. 
Frunzele de sfeclă roșie sunt și ele bogate în vitamine, fiind o sursă sigură de calciu și fier natural. De reținut că, prin conservare în oțet de mere, sfecla roșie se îmbogățește în vitamine datorită procesului de fermentație (vitaminele B6 și B12).
 
2) Varza. Este bogată în special în fibre și vitaminele A, C și E, elemente care asigură sănătatea celulelor. Este o legumă foarte puțin calorică – 30 calorii|100 grame. Glucidele – cele care furnizează o parte din calorii – sunt constituite în principal din pentosan, glucide parțial asimilabile.
În afară de asta, ele mai conțin zaharoză, glucoză și fructoză. Protidele, care completează aportul energetic, sunt prezente și ele la un nivel ridicat.
Bogăția de vitamine din varză trebuie însă subliniată – varza este una printre legumele cu cel mai mare conținut de vitamina C, cele mai bogate fiind foile aflate la exterior. De asemenea este foarte bogată în vitamina E: 2-7 mg|100 g, ceea ce constituie un adevărat record pentru o legumă.
Vitaminele din grupa B sunt și ele foarte bine reprezentate: B1, B2, B3, B5, B6, B9, adică toate cele care constituie grupa anticancer. Un consum regulat de varză are efect benefic în special în prevenția cancerului de colon, a celui de stomac, plămâni, esofag și rect. 
Varza are proprietăți dezinfectante și cicatrizante la nivelul țesuturilor, posedă o acțiune antiseptică pulmonară importantă și proprietăți expectorante, este recomandată și în regimul pentru diabetici

3) Scorțișoara. Ajută la menținerea unui nivel sănătos al glicemiei și colesterolului.
 
4) Sucul de roșii. Băutură populară în special în Orientul Mijlociu, scade tensiunea arterială și conține foarte mulți antioxidanți.
 
5) Prune uscate. Sursă de antioxidanți, extrem de bogate în glucide bune, vitaminele A și B, potasiu, calciu, fosfor, magneziu și fier.
Ele fortifică sistemul nervos, combat stările de oboseală, stimulează tranzitul intestinal, normalizează volumul ficatului. Pruna uscată este un aliment recomandat astenicilor, sportivilor, copiilor, persoanelor constipate, hepaticilor. În plus, puterea depurativă și diuretică a prunelor uscate le fac utile persoanelor suferinde de reumatism, arterioscleroză și celor cu care suferă de diverse intoleranțe alimentare.
 
6) Semințe de dovleac. Au un nivel ridicat al conținutului de magneziu, zinc și alte minerale. Sunt considerate de mare ajutor în eliminarea viermilor intestinali și în stimularea activității rinichilor.
Bolile de inimă asociate unor valori crescute ale colesterolului, bolile glandulare și nervoase pot fi ameliorate cu ajutorul unei cure de semințe de dovleac.
 
7) Sardine. Dr. Bowden le numește „alimentul sănătos dintr-o conservă” pentru că au un conținut foarte ridicat de acizi grași omega 3, calciu, fier, magneziu, fosfor, zinc, mangan și cupru, toată gama de vitamine B precum și vitamina D. Boli precum psoriazisul, poliartrita sau astmul bronșic răspund pozitiv la acest aliment. Studii ample au demonstrat că un consum regulat de pește – 2-3 ori pe săptămână – previne și încetinește depunerea de grăsimi pe pereții vaselor de sânge, protejează organismul împotriva bolilor cardiovasculare, cum ar fi infarctul de miocard, accidentul vascular cerebral, hipertensiunea arterială sau tulburările de ritm cardiac.
 
8) Turmericul. Numit și „curcuma longa”, este o plantă ierboasă, de origine asiatică. Rădăcina din curcuma are un gust aromat, iute, fiind folosită în bucătăria indiană ca și condiment.
Rădăcina de turmeric conține ulei volatil și un colorant galben (curcumina). Turmericul are foarte bune proprietăți antiinflamatorii și anticancerigene. Se consumă în combinație cu ouă fierte și în salate.
 
9) Afine congelate. Chiar dacă procesul de înghețare, ca și cel de fierbere, poate degrada nutrienții, aceste fructe se consumă de regulă în combinație cu iaurtul. Specialiștii susțin că afinele îmbogățesc performanțele intelectuale, în special procesul de memorare.
 
10) Dovleac. Este o legumă săracă în calorii dar plină de fibre și vitamina A, care reglează sistemul imunitar. Se consumă copt cu puțin unt sau scorțișoară sau miez de nucă. 

Dr. Jonny Bowden susține că are mereu în bucătărie măcar două dintre aceste alimente: semințe de dovleac – pe care le prăjește și le pune în salate – și afine congelate – pe care le consumă la micul dejun în amestec cu iaurt, lapte și alte cereale.

Lasă un răspuns